Verslag workshop On STEAM met de microbit

Tijdens de actieve inspirerende workshop ‘On STEAM met de microbit’, gegeven door Pauline Maas & Peter Heldens, stond proberen en leren centraal. De microbit is een kleine computer die speciaal is ontwikkeld voor kinderen om te leren programmeren en de mogelijkheden van elektronica te ontdekken. Studenten van de Marnix Academie doen verslag:

Na een hartelijk welkom door Pauline Maas waarbij zij zich introduceerde als lesontwerper, cursusleidster, schrijver en moeder, gaf ze een korte schets van de theorieën waarop haar lesontwerpen zijn gebaseerd. Genoemd werd Pippi Langkous als inspiratiebron voor ouders en leerkrachten om kinderen aan te moedigen om dingen te proberen en gewoon te laten doen. Ook vertelde ze dat mensen lachten toen Seymour Papert in de jaren zestig al levendig sprak over kinderen die computers gebruikten als instrument om te leren en om creativiteit, innovatie en ‘computional thinking’. Iets wat anno nu niet meer zo futuristisch klinkt.

Pauline heeft het tevens over Jean Piaget en de Taxonomie van Bloom om te benadrukken dat kinderen de wereld actief onderzoeken en er een eigen beeld van vormen door met de handen leren. “Kinderen moeten dingen namaken voordat ze dingen kunnen maken. Vergelijk het met het met een appeltaart. Heb je 100 keer gemaakt dan herken je aan het recept of het lekker is”. Dat geldt ook voor digitale vaardigheden. Pauline Maas promoot digitale vaardigheden en programmeren in het onderwijs. Vanuit haar bedrijf bracht zij producten op de markt en schreef ze drie boeken. Daarnaast staat ze zelf ook nog voor de klas in het speciaal onderwijs als “de computerjuf”.

In deze workshop stonden de uitdagende programmeeropdrachten van de Microbit101 kit centraal. De kit, te vinden op microbit101.nl, bevat allerlei materiaal waarmee je jonge kinderen op jonge leeftijd de basisbeginselen van programmeren kunt leren. Het start altijd met een basisles: laagdrempelige introductie die leerlingen zonder enige voorkennis inzicht geeft over hoe de micro:bit praat, denkt en rekent. De leerlingen gaan naar de website makecode.com waarop allerlei sjablonen en tutorials staan waarmee de leerlingen eenvoudige projecten met de micro:bit kunnen maken. In de vervolgfase wordt onder andere geleerd hoe verschillende ledlampjes aangestuurd kunnen worden en hoe je met een servomotor een robotarm kan aandrijven.

Hierna komen de expert projecten: inspirerende voorbeelden waarmee de leerlingen gaan werken met sensoren. Hebben de leerlingen de basis onder de knie dan kunnen de leerlingen verder met de ontwerpfase. De leerlingen gaan dan zelf van idee tot ontwerp naar product. Later komt ook het echte programmeren, het schrijven van codes, aan bod. De uitleg werd onderbouwd met illustratiemateriaal dat Pauline had meegenomen waaronder een aantal projecten om dingen te maken met de micro:bit en ledlampjes zoals schoenen met neopixel verplichting om de rand en een Barbiepop met ogen van ledlampjes. Ook waren er voorbeelden van projecten met de servomotor zoals een bewegend monster, gemaakt van een melkpak. Na de uitleg over de opbouw van de lessen en de drie lagen in moeilijkheidsgraad (basis, vervolg en expert) konden we zelf met het lesmateriaal aan de slag. Zo eindigde de workshop op de manier van leren volgens dit kit: door het te proberen!