The way of LOF

The way of LOF,

Vorig jaar ben ik vol enthousiasme gestart met mijn LOF Wetenschap & techniek op de basisschool. Doel was om met onze basisschool de Driesprong aan de slag te gaan en te kijken hoe we W&T / onderzoekend & ontwerpend leren in konden bedden in het curriculum. Niet als vak apart, maar in relatie met andere vakken of thema’s. Dat is gelukt, al zijn we nog volop in ontwikkeling.

Op de eigen basisschool werd W&T/onderzoekend & ontwerpend leren een ontwikkelingspunt, we zijn gestart met het toepassen van de stappen van de onderzoek- & ontwerpcirkel. Je kunt zo allerlei onderzoeksvragen gebruiken die passen bij een bestaand thema of vakgebied. Ook andere scholen binnen ons schoolbestuur werden enthousiast en daardoor heb ik ook workshops gegeven op andere scholen. Sommige over W&T, andere bijv. over de W&T als context voor de 21e eeuwse vaardigheden zoals kritisch- en probleemoplossend denken.

Lof heeft me persoonlijk nog meer gebracht als ik verwacht had, zo heb ik ervaring opgedaan in het ontwikkelen van studiemiddagen, heb pitches gehouden en inhoudelijk over het vak geleerd. Ook heb ik met de groepsleerkracht pilots in de groepen gedaan, om te kijken wat wel of niet werkt. Met de pilot ‘het Driesprong lab’ hebben we ons ingeschreven voor de landelijke Science on Stage bijeenkomst, we werden geselecteerd en hebben zelfs gewonnen! Daardoor mocht ik als vertegenwoordiger van het basisonderwijs naar het Science on Stage festival in Hongarije!

Het festival in Hongarije stond in het teken van kennisdeling. Geweldig om leraren uit zo veel landen bij elkaar te zien met één missie; namelijk het geven van zo inspirerend mogelijk science onderwijs! Wat kan je veel van elkaar leren! Ik ben met een heleboel ideeën en projecten naar huis gegaan die we komend jaar op onze eigen basisschool kunnen uitproberen.

Wat bij het Europese festival enorm opviel is dat sommige landen echt veeel verder zijn in het ontwikkelen van science onderwijs. Waar wij hier scholen nog moeten overtuigen van ‘het nut’ van W&T onderwijs hebben andere landen een prachtig ingebed curriculum en is science een van de basisvakken in het primair onderwijs. Dit zie je terug in goed onderbouwd onderwijs en enorm veel (financiele) middelen. Daar is voor ons nog een lange weg te gaan….

Hoewel mijn doelstellingen al zijn gehaald, ga ik komend jaar door met mijn LOF en zijn we nog volop in ontwikkeling. Zo organiseer ik komend jaar drie studiemiddagen O&O-leren, gebruiken we een project uit Tsjechië als pilot in onze kleuterklas. Geven een workshop W&T en het jonge kind op een regio bijeenkomst in West-Brabant en ben ik uitgenodigd om bij ‘collega’s’ in Londen op hun school mee te komen lopen (en aan te sluiten bij de ASE conferentie in Liverpool).

En natuurlijk sta ik hier bij het lerarencongres 2017 met deze pitch op de oogstmarkt om mijn LOF ervaring te delen. (En hopelijk vangen we nog een glimp op van Maxima 😉 )

Ik ben benieuwd wat dit jaar mij (en mijn school) nog meer te bieden heeft!

LOF, a way of life!

Over de blogger

John Doe

Patricia Jansen

Roomskatholieke Basisschool De Driesprong

Plaats een reactie

Andere blogposts