Samenvatting Pitch LOF-Lab A op vr 5 oktober 2018

Ik ben Govertjan de With, al 13 jaar werk ik als docent natuurkunde op het Ichthus College in Veenendaal. Vorig schooljaar ben ik door Remco Poulus en Mariella Verhage ingeleid in de wereld van Arduino een klein pogrammeerbaar bordje met veel toepassingen. Dat was erg inspirerend en motiverend. Met hun materiaal ben ik hetzelfde schooljaar nog aan de slag gegaan, samen met een collega, in Havo 4.

Vmbo, havo en vwo hebben bij ons op school elk een eigen gezicht. VMBO → beroepsgericht, havo → praktische inslag, VWO → wetenschappelijk.

Met 2 collega’s samen wil voor vmbo, havo en vwo opdrachten maken om: leerlingen basisvaardigheden voor Arduino aan te leren en dit te  in de periodes/leerjaren daarna in de natuurkundelessen terug laten komen bij de natuurkundepractica (en niet alleen bij Signaalverwerking en/of Elektriciteit), of zelfs bij het PWS.

Ik wil zelf eerst vaardiger worden met Arduino. Een overzicht krijgen van bestaand (les)materiaal en dat uitproberen/verbeteren/aanpassen voor onze situatie, en toegespitst op de stromen vmbo(TL), havo en vwo. Aan het eind van de rit hebben we een Nederlandstalig ‘intropakket’ en een set met vervolgopdrachten die terug kunnen komen bij verschillende onderwerpen binnen de Natuurkunde op verschillende niveaus (vmbo/havo/vwo).

Ik heb behoefte aan een overzicht van ‘wat er al is’ op het gebied van Arduino in de natuurkundeles. Verder zijn ervaringen en tips van anderen en voorbeeld lesmateriaal (zoals Arduino the Game) om dat aan te passen van harte welkom.

Over de blogger

John Doe

Govertjan de With

Ichthus College Scholengemeenschap voor Atheneum Havo Mavo

Plaats een reactie

Andere blogposts