LOF-festival blogs

Tijdens het LOF-festival hielpen zo’n 20 studenten van ROC Midden Nederland met filmen en fotograferen. Ook schreven ze vijf blogs.

1. Leren terwijl je het niet doorhebt, de absolute kinderdroom

Démi Terpstra bezocht de workshop Lerend Spelen (Executieve functies oefenen door SPEL) door Mary Leijten en Jolanda Korbel

De tafels zijn naar de zijkanten van het lokaal geschoven en op elke tafel ligt een ander spel. Langzaam maar zeker stromen de basisschooldocenten het lokaal binnen. Iedereen pakt een stoel en neemt plaats voor het digibord, waar de presentatie op wordt afgebeeld. De workshopleidster begint de presentatie en iedereen stopt met praten, de aandacht gaat nu volledig naar haar.

Spelend leren is een van de vele workshops die vandaag, op het LOF-evenement, in Amersfoort gegeven wordt. Tijdens deze workshop leren de docenten, hoe ze door middel van het gebruik van spelletjes de kinderen verschillende vaardigheden kunnen laten ontwikkelen. Hartstikke leuk natuurlijk, lekker een spelletje spelen zonder dat je door hebt dat je eigenlijk heel veel leert.

Elk spel heeft een eigen kleur gekregen. Elke kleur wordt toegelicht, op een document dat op het bureau voorin de klas ligt. Hier vind je de kleuren en vaardigheden die daarbij horen. Dit zijn dus de specifieke vaardigheden die ontwikkeld worden tijdens het spelen van een bepaald spel. Zo bevordert het ene spel doorzettingsvermogen en zorgt het andere spel ervoor dat kinderen gaan denken voordat ze iets doen. Ook ontwikkelen ze het vermogen om hun eigen gedrag, handeling en gedachten te controleren. Wanneer kinderen tijdens de normale lessen de aandacht beginnen te verliezen, is dat een mooi moment om deze spelvormen erin te betrekken, volgens de workshopleidster.

“Spelletjes zijn een goede manier om kinderen echt te bereiken en geconcentreerd te houden”, vertelt de workshopleidster.

Klik voor grote afbeelding

Tijdens de workshop komen er verschillende onderdelen voorbij. Zo wordt er begonnen met een korte introductie, hier wordt uitgelegd hoe het idee van spelend leren ontstaan is en wat de bedoeling ervan is. Vervolgens begint de eerste speelronde. Alle deelnemers zoeken een spel wat ze niet kennen en beginnen met ontdekken. Door het spelen van nieuwe spelletjes, kunnen de docenten ervaren wat kinderen ook ervaren bij het spelen van een nieuw spel. Tijdens het spelen wordt er gediscussieerd. Welke vaardigheid zou bij dit spel horen? Vol verbijstering, spelen de deelnemers de spellen en discussiëren hoe ze de spelvormen in hun eigen lokaal kunnen toepassen. Kortom, spelend leren!

2. Workshop: creatief denken

Jihane El Amrani bezocht de workshop De Creatief Denkmeesters, slaan een brug tussen onderwijs & innovatie! door Gemke Aben en Katja Verhagen

In driekwartier creatief speed denken. Het klinkt makkelijk, maar eigenlijk is het best moeilijk. Want hoe los je bijvoorbeeld een probleem (in het onderwijs) op, door ‘out of the box’ te denken? Katja en Gemke van the upcoming business ‘de creatief denkmeesters’, slaan een brug tussen onderwijs en innovatie doormiddel van creatieve workshops aan (voornamelijk)leraren!

Vandaag worden de rollen voor een keer omgedraaid. Het zijn niet de studenten die in de schoolbanken zitten te zwoegen, maar de leraren zelf.
Gemke en Katja van ‘de creatief denkmeesters’, laten de leraren kennismaken met creativiteit in het onderwijs. Iedere leraar, of iemand die in het onderwijs werkt óf er mee te maken heeft, weet wel ongeveer hoe een leerling in elkaar zit. Maar natuurlijk niet helemaal. Zo heeft iedere leerling andere talenten en vaardigheden. Toch probeer je als leraar zo veel mogelijk steun te bieden aan de leerling. Of het nu gaat om een schoolopdracht of een probleem op school. Je wilt de leerling het gevoel geven dat hij/zij alles kwijt kan aan de school, want de leraar valt namelijk nog altijd onder de school. Nu de grote vraag: hoe creëer je zo een school?

Gemke en Katja hebben tijdens deze creatieve workshop een vraag gesteld aan de leraren, waarbij ieder antwoord wel goed zou zijn, namelijk: Hoe zorgen we ervoor dat de school de plek is waar de leerling het liefst is? De antwoorden op deze vraag waren verschillend, van gratis iPhone ‘s tot aan onbeperkt friet en snoep en rondreizen over de hele wereld! Creatief waren de antwoorden wel degelijk. Maar is dit wel wat een leerling nodig heeft? Eén van de leraren kwam met het idee om een game te ontwikkelen waarin de leerling zoveel mogelijk leert, en zo steeds meer levels haalt, om vervolgens zelf zijn of haar vrije dagen te kunnen kopen. Is dit slim, of is dit slim?! Een leerling heeft regels nodig om ertegen aan te kunnen gaan, want als er geen regels zijn dan zou iedere leerling perfect zijn. Zoals Gemke en Katja zeiden: “de leerprikkels moeten gestimuleerd worden.”

Kortom: de conclusie van de workshop liet de leraren kennis maken met een andere manier van lesgeven, en omgaan met de leerling. Het zijn niet de regels die de school maken, maar de feedback, veiligheid en de afspraken. Het woord “regels” klinkt zo streng, maar de woorden “feedback” en “afspraak” laat het aangenamer klinken. En de boodschap blijft dan nog steeds hetzelfde.

3. Inventiviteit, onmisbaar?

Démi Terpstra bezocht de workshop Inventiviteit: onmisbaar voor de toekomst door Kees Hooyman

Inventiviteit. Tijdens de introductie ontstonden er direct discussies. Is dit een vaardigheid die je hebt? Kan je het wel aangeleerd krijgen? Is het een hulpmiddel wat je aangereikt krijgt? Deze vragen kwamen boven bij deelnemers, naar aanleiding van de vraag: is inventiviteit onmisbaar in het onderwijs?
Ons reguliere onderwijs draait voornamelijk om nadoen en dit vervolgens oefenen totdat je het kan, volgens de workshopleider. Je oefent en je oefent tot je het vaste patroon kent. ‘’Maar veel leerling weten vervolgens niet waar ze het over hebben, aldus de workshopleider.’’

Deze workshop draait om de oplossing van dit probleem. Voor veel van de deelnemers die lesgeven in het middelbare onderwijs, dus erg interessant. Het leerproces veranderen lijkt de oplossing. Bijvoorbeeld het bouwen van een telescoop tijdens natuurkunde. Wanneer de leerlingen slechts de onderdelen krijgt en zelf een manier moet vinden om het in elkaar te zetten, werkt het leerproces heel anders volgens de workshopleider.

Voor een bepaalde groep leerlingen is dit perfect. Dit zijn de leerlingen met een prima denkniveau maar zij zijn vaak minder in het nadoen, het stampen van woorden uit andere talen of een vast patroon inprenten. Deze leerlingen willen zelf ontdekken. Dingen uit elkaar halen, bestuderen en zelf bedenken. Daarom zou het volgens de workshopleider ontzettend belangrijk zijn om inventiviteit in hogere mate in het onderwijs te betrekken en dit toe te passen in verschillende vakken.

‘’Leerlingen die normaal met tegenzin naar school gaan, bloeien helemaal op.’’

Het was dan ook het doel om de deelnemende docenten te prikkelen om inventiviteit toe te voegen aan hun eigen vak en lessen. Elke docent komt wel met een idee. Docenten van techniek tot biologie vinden een manier om inventiviteit toe te passen op hun eigen manier. Dit is exact wat de workshopleider wil bereiken, maar dit is pas het begin.

4. Inventiviteit, onmisbaar?

Elany Koopman bezocht de workshop Wat draagt dat begrip bij aan de
rol van leraren? door Marco Snoek

Marco Snoek gaf een hele interessante lezing over teacher leadership tijdens het LOF-festival. Wat is er nodig om teacher leadership te versterken? Dat was een belangrijk vraagstuk wat naar voren kwam tijdens het verhaal van meneer Snoek. Voor scholen is het van belang om een goed perspectief te krijgen die de eigen werkomgeving overstijgt. Lef, initiatief en ondernemerschap dat zijn punten waar aan gewerkt kan worden om het te verbeteren.

Je hebt een leider als held nodig om het onderwijs succesvol te laten verlopen. Leraren moeten geloven in eigen kunnen, een verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Maar ook structuur, de juiste cultuur in het onderwijsproces. Het is een verandering van mindset en je moet dat bewaken omdat je snel in de oude modus valt. In het begin zal het even wennen zijn, maar door vooral samen te werken kom je tot het gewenste resultaat.

5. Levensechte beleving met je smartphone en een VR bril

Elany Koopman bezocht de workshop VR-bril en smartphone voor een levensechte beleving van de beroepsomgeving door Gerard Reimink

Het is alweer een week geleden dat het LOF-festival plaatsvond. Mooie ontmoetingen tussen leraren van verschillende scholen. Ook werden er lezingen gegeven over teacher leadership en er waren verschillende workshops waar iedereen aan kon deelnemen. Een hele interessante was die van Gerard Reimink. Hij vertelde over de VR bril en hoe je dit meer kan toepassen in het onderwijs.

Gerard geeft les op de opleiding podium & evenementen techniek. De studenten moeten altijd veel voorbereiden en locaties bezoeken die wellicht geschikt zijn voor een evenement. Dit kost natuurlijk veel te veel tijd, Gerard dacht dit moet ook op een andere manier kunnen. Hij heeft toen een 360 graden camera op een van de locaties gezet waar de studenten een dinershow aan het opbouwen waren. Doormiddel van de smartphone en de bril kon hij aan de andere studenten laten zien hoe het eruit ziet. Je kan door deze nieuwe techniek heel makkelijk door de locatie heen lopen. Het voordeel; je hoeft er niet meer naartoe en toch weet je hoe het eruit komt te zien. Je haalt als het waren de buitenwereld naar binnen. Alles kan geregeld worden en dat allemaal in de les.

Wat een beleving, als je de VR bril opzet dan heb je echt het gevoel dat je op de locatie bent, je kan rondlopen en overal binnenkijken. In dit geval konden wij meekijken in de fabriekshal waar de dinershow plaatsvond. Je zag onder andere het entree, waar straks alle gasten binnenkomen. De grote hal waar het podium en licht opgebouwd werd en je kon binnenkijken in de licht en geluid studio. Een groot pluspunt voor de voorbereiding!

De leerlingen kunnen doormiddel van de VR bril en een smartphone zich focussen op één project. Hierdoor wordt het een hele nuttige les waar taken snel afgevinkt kunnen worden. Door de bril kan je sneller werken en ben je met de groep heel productief bezig. Een goed begin is het halve werk!